Hoe vragen naar voorbeelden helpt bij het vinden van de juiste school

Door: Mineke op 7 december 2022

We laten allemaal graag onze mooie kant zien. Succesverhalen zijn nou eenmaal leuker om te delen. Dat zie je op de socials, maar ook op websites van scholen. Daar staan prachtige omschrijvingen van wat ze allemaal bieden. Ook voor hoogbegaafde leerlingen. Helaas blijkt de praktijk vaak toch anders. Het is daarom belangrijk om goede vragen te stellen. Zodat jij een beslissing kan maken op basis van zo volledig mogelijke informatie. Dat is geen garantie op succes, maar vergroot de kans wel.

Stelt een school bijvoorbeeld dat er een hoogbegaafdheidsspecialist “in huis is”, vraag dan concreet naar hoe dat werkt in de praktijk. Een hoogbegaafdheidsspecialist die 3 dagen werkt en 2,5 dag een eigen klas heeft, zal resulteren in heel andere begeleiding dan een hoogbegaafdheidsspecialist die de volle 3 dagen begeleiding kan bieden aan de HB-ers. Helaas wordt die nuance niet altijd gemaakt in het verhaal, dus vraag hier naar.

Daarbij is het waardevol om te weten hoe de samenwerking tussen de hoogbegaafdheidsspecialist en de leerkrachten verloopt. Op veel scholen zie je dat er een plusklas is en dat dit een soort eilandje is waar de kinderen een uurtje per week hun hart op kunnen halen. De plusklasleerkracht probeert nog wat door werkjes mee te geven voor in de klas, maar de groepsleerkracht heeft andere dingen aan zijn hoofd en dan gebeurt er in de praktijk weinig mee. Het kan voldoende zijn voor je kind om even op te laden in de plusklas. Veel kinderen hebben echter meer nodig. Een intensieve samenwerking tussen de plusklas en de klas biedt veel meer een doorgaande lijn. Ook kan de hoogbegaafdheidsspecialist veel beter ondersteunen in de klas en zie je vaak een hoger kennisniveau bij de groepsleerkrachten.

Ook het opleidingsniveau van hoogbegaafdheidsspecialisten verschilt. Vraag dan ook naar de opleiding die gevolgd is. Dat is misschien lastig, omdat jij zelf die opleidingen niet kent en niet op waarde kan schatten. Als jij echter vanuit gezonde nieuwsgierigheid vraagt naar de inhoud van de opleiding, omdat je deze niet kent, kom je er vaak al snel achter of het een training van 2 middagen betreft of een gedegen opleiding van een paar jaar.

Natuurlijk zegt opleiding niet alles. Iemand kan ook veel ervaring hebben met hoogbegaafdheid. Bijvoorbeeld door de begeleiding van een hoogbegaafde leerling in een voorgaand schooljaar. Of omdat de leerkracht ook ouder is van een hoogbegaafd kind. Vraag dan vooral naar wat daarin goed ging, wat beter kan en welke rol de leerkracht had of heeft (zie ook: https://talenten-trainer.nl/hoe-de-starr-methode-je-helpt-bij-het-vinden-van-een-school/).

Essentieel is ook dat er direct aandacht is voor de ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid van je kind. In onze eigen zoektocht naar “school 2” dachten we de perfecte school te hebben gevonden. De beslissing leek al bijna gemaakt nog voor we de school bezochten. Een fantastische website met uitleg over de plusklas, waar de kinderen leerden samenwerken, hun executieve functies trainden en leren leren volop aandacht kreeg. Filmpjes waarin enthousiaste ouders vertelden hoe tevreden ze waren en vrolijke beelden van kinderen die aan uitdagende taken werkten. De plusklas werd begeleid door 2 hoogbegaafdheidsspecialisten. Het leek haast te mooi om waar te zijn.

Tijdens de rondleiding werd ons beeld alleen maar bevestigd. Dat de hoogbegaafdheidsspecialisten niet alleen op deze school werkzaam waren, leek een kleine smet. Maar we werden er van overtuigd dat ze tijdens hun aanwezige uren veel begeleiding boden aan het hele team, waardoor iedereen meer oog had voor HB-ers in de klas.

Aan het einde mochten we nog even in het pluslokaal kijken. Op dat moment waren daar geen leerlingen, maar dan konden we een beeld krijgen. Toen de deur open ging, zagen we een ruim lokaal met allemaal grote tafels en stoelen. Op mijn vraag waar de onderbouw hun pluslessen kreeg, reageerde ze vol overtuiging: “oh nee, we beginnen pas vanaf groep 5 met een plusklas. De kinderen uit de onderbouw moeten gewoon lekker kind kunnen zijn in hun eigen klas”. Zij wisten blijkbaar nog niet dat heel veel hoogbegaafde kinderen al voor groep 3 vastlopen. Waaronder die van ons.

Deze school is het dan ook, ondanks alle andere voordelen, voor ons niet geworden. Maar ik was wel blij dat ik hier op tijd achter kwam.

Het kan helpen om dit soort gesprekken voor te bereiden. Maar een lijstje voor jezelf met alle vragen die je graag beantwoord zou willen zien. En een lijstje met dingen die je zelf graag in wilt brengen. Want ook de reactie op wat jij deelt over je kind en jullie ervaringen, zegt iets over deze school. En helpt jullie om een betere keuze te maken.

Lees verder:

Hoogbegaafd

7 mei 2023

Mama, juf wil je spreken

Het is een zonnige voorjaarsmiddag. Zo één waarop je zonder jas naar buiten kunt. Ik sta bij school te wachten en klets wat met de andere ouders, die ik net een beetje leer kennen nu onze zoon hier een paar maanden op school zit. De meeste weten niet dat dit voor ons de derde school […]

Lees het artikel

Hoogbegaafd

16 december 2022

Ik heb mijn kinderen geprogrammeerd om lui te zijn

Ik heb mijn kinderen geprogrammeerd om lui te zijn en nu neem ik ze dat kwalijk. Door het lezen van het boek Jagen, Verzamelen en Opvoeden kwam ik daar achter. Want als ik ga koken, mogen zij gamen. Of als ik even snel een klusje wil doen, mogen ze YouTube kijken. Heb ik boven iets […]

Lees het artikel

Hoogbegaafd

29 november 2022

Hoe de STARR-methode je helpt bij het vinden van een school

Vaak hoor ik dan ook dat ouders al bewust op zoek zijn gegaan naar een school die past bij de vlotte ontwikkeling en leerstijl van hun kind. Helaas blijkt het vaak toch niet te passen. Dan begint de zoektocht naar een andere school. En dan… Waar moet je op letten? Wat is belangrijk om te […]

Lees het artikel