Hoe vragen naar voorbeelden helpt bij het vinden van de juiste school
Door: Mineke op 7 december 2022
We laten allemaal graag onze mooie kant zien. Succesverhalen zijn nou eenmaal leuker om te delen. Dat zie je op de socials, maar ook op websites van scholen. Daar staan prachtige omschrijvingen van wat ze allemaal bieden. Ook voor hoogbegaafde leerlingen. Helaas blijkt de praktijk vaak toch anders. Het is daarom belangrijk om goede vragen te stellen. Zodat jij een beslissing kan maken op basis van zo volledig mogelijke informatie. Dat is geen garantie op succes, maar vergroot de kans wel.
Stelt een school bijvoorbeeld dat er een hoogbegaafdheidsspecialist “in huis is”, vraag dan concreet naar hoe dat werkt in de praktijk. Een hoogbegaafdheidsspecialist die 3 dagen werkt en 2,5 dag een eigen klas heeft, zal resulteren in heel andere begeleiding dan een hoogbegaafdheidsspecialist die de volle 3 dagen begeleiding kan bieden aan de HB-ers. Helaas wordt die nuance niet altijd gemaakt in het verhaal, dus vraag hier naar.
Daarbij is het waardevol om te weten hoe de samenwerking tussen de hoogbegaafdheidsspecialist en de leerkrachten verloopt. Op veel scholen zie je dat er een plusklas is en dat dit een soort eilandje is waar de kinderen een uurtje per week hun hart op kunnen halen. De plusklasleerkracht probeert nog wat door werkjes mee te geven voor in de klas, maar de groepsleerkracht heeft andere dingen aan zijn hoofd en dan gebeurt er in de praktijk weinig mee. Het kan voldoende zijn voor je kind om even op te laden in de plusklas. Veel kinderen hebben echter meer nodig. Een intensieve samenwerking tussen de plusklas en de klas biedt veel meer een doorgaande lijn. Ook kan de hoogbegaafdheidsspecialist veel beter ondersteunen in de klas en zie je vaak een hoger kennisniveau bij de groepsleerkrachten.
Ook het opleidingsniveau van hoogbegaafdheidsspecialisten verschilt. Vraag dan ook naar de opleiding die gevolgd is. Dat is misschien lastig, omdat jij zelf die opleidingen niet kent en niet op waarde kan schatten. Als jij echter vanuit gezonde nieuwsgierigheid vraagt naar de inhoud van de opleiding, omdat je deze niet kent, kom je er vaak al snel achter of het een training van 2 middagen betreft of een gedegen opleiding van een paar jaar.
Natuurlijk zegt opleiding niet alles. Iemand kan ook veel ervaring hebben met hoogbegaafdheid. Bijvoorbeeld door de begeleiding van een hoogbegaafde leerling in een voorgaand schooljaar. Of omdat de leerkracht ook ouder is van een hoogbegaafd kind. Vraag dan vooral naar wat daarin goed ging, wat beter kan en welke rol de leerkracht had of heeft (zie ook: https://talenten-trainer.nl/hoe-de-starr-methode-je-helpt-bij-het-vinden-van-een-school/).
Essentieel is ook dat er direct aandacht is voor de ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid van je kind. In onze eigen zoektocht naar “school 2” dachten we de perfecte school te hebben gevonden. De beslissing leek al bijna gemaakt nog voor we de school bezochten. Een fantastische website met uitleg over de plusklas, waar de kinderen leerden samenwerken, hun executieve functies trainden en leren leren volop aandacht kreeg. Filmpjes waarin enthousiaste ouders vertelden hoe tevreden ze waren en vrolijke beelden van kinderen die aan uitdagende taken werkten. De plusklas werd begeleid door 2 hoogbegaafdheidsspecialisten. Het leek haast te mooi om waar te zijn.
Tijdens de rondleiding werd ons beeld alleen maar bevestigd. Dat de hoogbegaafdheidsspecialisten niet alleen op deze school werkzaam waren, leek een kleine smet. Maar we werden er van overtuigd dat ze tijdens hun aanwezige uren veel begeleiding boden aan het hele team, waardoor iedereen meer oog had voor HB-ers in de klas.
Aan het einde mochten we nog even in het pluslokaal kijken. Op dat moment waren daar geen leerlingen, maar dan konden we een beeld krijgen. Toen de deur open ging, zagen we een ruim lokaal met allemaal grote tafels en stoelen. Op mijn vraag waar de onderbouw hun pluslessen kreeg, reageerde ze vol overtuiging: “oh nee, we beginnen pas vanaf groep 5 met een plusklas. De kinderen uit de onderbouw moeten gewoon lekker kind kunnen zijn in hun eigen klas”. Zij wisten blijkbaar nog niet dat heel veel hoogbegaafde kinderen al voor groep 3 vastlopen. Waaronder die van ons.
Deze school is het dan ook, ondanks alle andere voordelen, voor ons niet geworden. Maar ik was wel blij dat ik hier op tijd achter kwam.
Het kan helpen om dit soort gesprekken voor te bereiden. Maar een lijstje voor jezelf met alle vragen die je graag beantwoord zou willen zien. En een lijstje met dingen die je zelf graag in wilt brengen. Want ook de reactie op wat jij deelt over je kind en jullie ervaringen, zegt iets over deze school. En helpt jullie om een betere keuze te maken.
Lees verder:
Hoogbegaafd
11 november 2024
Asynchrone ontwikkeling: Begrijp de uitdagingen en mogelijkheden van hoogbegaafde kinderen
Als we denken aan hoogbegaafde kinderen, denken we aan hun bovengemiddelde capaciteiten en het feit dat ze voor lopen in hun ontwikkeling. Wat vaak leidt tot de veronderstelling dat hun ontwikkeling op alle fronten sneller verloopt. Maar die aanname klopt niet. Hoogbegaafde kinderen ontwikkelen zich asynchroon: waarbij bijvoorbeeld de cognitieve ontwikkeling voorloopt, de fysieke ontwikkeling […]
Lees het artikelHoogbegaafd
9 november 2024
Wel of niet een IQ test bij hoogbegaafdheid?
Een vraag die vaak gesteld word is: “Moet je dan altijd een IQ test doen om te weten of je kind hoogbegaafd is?” Ja en nee. De enige manier om vast te stellen of er sprake is van hoogbegaafdheid is nog steeds een IQ test. En daarbij wordt een IQ van 130 aangehouden als grens. – […]
Lees het artikelHoogbegaafd
7 november 2024
Hoe voelt het om hoogbegaafd te zijn in een niet hoogbegaafde wereld?
Stel je voor dat ik jou vandaag vertel dat jouw huidige baan komt te vervallen. En er is een nieuwe baan voor je geregeld. Leuk dat je al die tijd zo je best hebt gedaan, maar het is tijd voor iets anders. En er is maar één optie. Vanaf morgen mag jij aan de slag […]
Lees het artikel