Hoe de STARR-methode je helpt bij het vinden van een school

Door: Mineke op 29 november 2022

Vaak hoor ik dan ook dat ouders al bewust op zoek zijn gegaan naar een school die past bij de vlotte ontwikkeling en leerstijl van hun kind. Helaas blijkt het vaak toch niet te passen. Dan begint de zoektocht naar een andere school. En dan… Waar moet je op letten? Wat is belangrijk om te weten? En hoe kom je aan zo objectief mogelijke informatie?

Sta je op het punt een school te zoeken voor je kind? Of dat nou de eerste, tweede of soms zelf derde school is. En wil jij zo goed mogelijk uitzoeken of dit de juiste school is? Twijfel je wat bij je kind past? En waar jij je keuze op moet baseren? Vraag jij je bij alle mooie websites en verhalen af of dit in de praktijk wel echt zo werkt?

Kijk dan eens naar de STARR-methode. Deze methode wordt vaak gebruikt bij sollicitatiegesprekken om een zo realistisch mogelijk beeld te krijgen van iemands functioneren. En dat is ook precies wat jij wilt; een zo realistisch mogelijk beeld van het functioneren van het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen op deze school.

Hieronder lees je de stappen die je kunt doorlopen in het gesprek. Het is het meest logisch om met stap 1 te beginnen en ze dan op volgorde door te lopen, maar dat is zeker niet noodzakelijk. Dus ben je iets vergeten of voel je twijfel, dan kun je gewoon terug naar de vorige stap(pen).

  • Stap 1 Situatie

Vraag ze de huidige situatie te beschrijven rondom hoogbegaafdheid op school. Denk daarbij aan: het aantal HB-ers op school, in welke groepen, jongens of meisjes, hoe functioneren deze kinderen en hoe is het welbevinden?

  • Stap 2 Taak

Welke rol speelt school in de begeleiding van deze kinderen? Wie zijn hierbij betrokken? Leerkracht? IB-er? Wat is de rol van de directeur/beleid? Welke taken heeft de hoogbegaafdheidsspecialist?

  • Stap 3 Actie

Wat doet de school voor deze kinderen? Oftewel welke actie onderneemt de school voor deze leerlingen? Wordt er pluswerk gegeven? Is er een plusklas? Intern of extern? Vanaf welke leeftijd of groep is dit aanbod er? Wat wordt er in de klas mee gedaan? Wordt er extern hulp ingekocht?

  • Stap 4 Resultaat

Als ze de hoogbegaafde kinderen die nu op school zitten zouden moeten beschrijven, hoe zouden ze dat dan doen? Welke resultaten hebben deze kinderen behaald? En denk daarbij niet alleen aan cijfers en schoolse resultaten, maar misschien nog wel meer aan het aanleren van vaardigheden. Als ze net verteld hebben hoe het werkt op deze school, wat is dan het effect hiervan op de kinderen? Waar hadden de kinderen eerst moeite mee, maar gaat nu beter door de acties van deze school?

  • Stap 5 Reflectie

Wees er op alert dat alleen succesverhalen verdacht zijn! Hoogbegaafde kinderen passen doorgaans maar moeilijk in het huidige onderwijssysteem. En ondanks de goed intenties van alle betrokkenen, lukt het gewoon niet altijd. Wanneer de school hier niet over verteld, vraag dan expliciet naar die leerling waarbij het niet lekker ging. Wat daar mis ging? Of waar deze leerling dan vooral moeite mee had? En wat (achteraf gezien) beter had gekund.

De STARR methode geeft je houvast. En schroom niet om deze stappen als spiekbrief mee te nemen een gesprek in. Het is een belangrijke beslissing die je graag goed wilt doen. Dat begint met een goede voorbereiding.

Daarnaast is het noodzakelijk om naar voorbeelden te vragen, zodat je echt een goed beeld krijgt. Want voorbeelden geven het beste de werkelijkheid weer.

En de laatste, en misschien wel de belangrijkste, tip die ik je kan geven is: Volg je gevoel! Want dat klopt!

Lees verder:

Hoogbegaafd

11 november 2024

Asynchrone ontwikkeling: Begrijp de uitdagingen en mogelijkheden van hoogbegaafde kinderen

Als we denken aan hoogbegaafde kinderen, denken we aan hun bovengemiddelde capaciteiten en het feit dat ze voor lopen in hun ontwikkeling. Wat vaak leidt tot de veronderstelling dat hun ontwikkeling op alle fronten sneller verloopt. Maar die aanname klopt niet. Hoogbegaafde kinderen ontwikkelen zich asynchroon: waarbij bijvoorbeeld de cognitieve ontwikkeling voorloopt, de fysieke ontwikkeling […]

Lees het artikel

Hoogbegaafd

9 november 2024

Wel of niet een IQ test bij hoogbegaafdheid?

Een vraag die vaak gesteld word is: “Moet je dan altijd een IQ test doen om te weten of je kind hoogbegaafd is?” Ja en nee. De enige manier om vast te stellen of er sprake is van hoogbegaafdheid is nog steeds een IQ test. En daarbij wordt een IQ van 130 aangehouden als grens. – […]

Lees het artikel

Hoogbegaafd

7 november 2024

Hoe voelt het om hoogbegaafd te zijn in een niet hoogbegaafde wereld?

Stel je voor dat ik jou vandaag vertel dat jouw huidige baan komt te vervallen. En er is een nieuwe baan voor je geregeld. Leuk dat je al die tijd zo je best hebt gedaan, maar het is tijd voor iets anders. En er is maar één optie. Vanaf morgen mag jij aan de slag […]

Lees het artikel