Beter luisteren door keuzes: Een stappenplan voor ouders

Door: Mineke op 13 oktober 2024

Mijn kind luistert niet!” Dat is wat Marieke, moeder van de 8 jarige Cees, als grootste uitdaging benoemde. “Ik word er doodmoe van”, verzuchtte ze tijdens de eerste training van Hoogbegaafd Opvoeden.

Al na een paar weken was er zoveel verandering merkbaar tussen Marieke en Cees. “Het lukt mij beter om rustig te blijven en hij luistert beter. Ik krijg eindelijk dingen gedaan zonder eindeloze strijd en drama”. En dat door Keuze te bieden.

Marieke had in eerste instantie wel wat twijfels hierbij. Want er is nou eenmaal niet altijd iets te kiezen. En soms moeten ze ook gewoon luisteren toch? In de praktijk bleek echter al snel dat ze meer gedaan kreeg met veel minder discussies. Cees luisterde veel beter, door het anders aan te pakken.

Ook proberen?

Stap 1

Biedt een keuze aan met 2 opties.

Bijvoorbeeld: “wil je een groene of een rode appel?”

Stap 2

Wanneer je kind aangeeft niet te willen kiezen of weigert, geef dan aan dat dit niet bij de keuzes hoort.

Bijvoorbeeld: “dat je geen appel wilt, hoort niet bij de keuzes.”

Stap 3

Benoem nogmaals de keuzes.

Bijvoorbeeld: “je kan kiezen tussen een groene of een rode appel.”

Wanneer je kind dan nog geen keuze wil maken, kan het helpen om te bekrachtigen dat jullie gedeelde macht hebben. Dat doe je door stap 4.

Stap 4

Geef aan dat de keuze aan je kind is. Hiermee leg je de verantwoordelijkheid bij je kind en spreek je de behoefte aan autonomie aan.

Bijvoorbeeld: “het is jouw keuze, jij beslist!”

Stap 5

Hou je mond, bijt op je tong, doe wat er nodig is, maar gebruik niet meer woorden. Elk woord wat jij nu zegt, kan je kind gebruiken om weg te komen bij het maken van de keuze. Dus wacht geduldig af tot je kind kiest.

Herhaal eventueel: “Het is jouw keuze, jij beslist!”

Het is goed om makkelijk te beginnen. Gruwelt je kind van appels, kies dan iets waarmee je meer kans op succes hebt, om het vervolgens op te bouwen naar meer lastige situaties. In welk tempo je opbouwt pas je aan jullie persoonlijk situatie aan. En merk je dat het met moeilijke situaties toch tegen valt, kan je altijd weer terug naar makkelijkere vragen.

Om je alvast een beetje op weg te helpen nog wat voorbeelden van veel voorkomende situaties:

  • Wil je voor of na het eten je huiswerk maken?
  • Wil je voor of na het Jeugdjournaal douchen?
  • Wil je eerst je tanden poetsen of eerst je pyjama aan doen?
  • Wil je bij het oversteken mijn hand vasthouden of zal ik jouw hand vasthouden?
  • Wil je eerst je schooltas inpakken of eerst je jas aandoen?

In het begin zal je kind wat onzeker reageren. “Ik weet het niet” of  “ik kan niet kiezen” zijn opmerkingen die veel ouders krijgen. En dat klopt, want als je kind dit nog nooit gedaan heeft, dan is het heel lastig. Het zal zich onzeker voelen. Misschien voelt het jouw onzekerheid, want wat jij (onbewust) uitstraalt, pikken ze feilloos op. Als er tot nu toe weinig gevraagd is naar een mening zal het twijfelen of je wel echt een antwoord wilt en daar naar zal handelen.

Dit hoort erbij. Net als dat jij het nodig hebt om dit te oefenen, heeft je kind het nodig om te oefenen. Als jouw vertrouwen groeit, zal ook het vertrouwen van je kind groeien. Speel ermee, oefen en heb er plezier in!

Meer tools leren, zodat jij minder drama, discussie en strijd hebt? En je kind beter luistert? In Hoogbegaafd Opvoeden leer ik je alles.

*namen gefingeerd

Lees verder:

Tools

1 november 2024

Autonomie en rust in het gezin: weten wanneer je de autonomie kan delen

Als ouder van een hoogbegaafd kind weet je dat autonomie een hele grote rol speelt in de opvoeding. Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een sterk gevoel van eigen wil en een grote behoefte om zelf keuzes te maken. Toch kan het voor ouders een uitdaging zijn om deze behoefte in goede banen te leiden zonder in […]

Lees het artikel

Tools

30 oktober 2024

Waarom je kind ‘nee’ zegt en hoe vragen stellen de weg naar ‘ja’ kan zijn

Als ouder wil je dat jouw kind verantwoordelijkheid leert nemen, oplossingen bedenkt, en zich prettig voelt bij zijn of haar eigen keuzes. Maar vaak is het verleidelijk om te vervallen in directe opdrachten. We zeggen bijvoorbeeld “doe je jas aan” of “maak je huiswerk af.” Op deze manier krijgen kinderen weinig ruimte om actief mee […]

Lees het artikel

Tools

28 oktober 2024

Regels of afspraken? De sleutel tot rust in de opvoeding van je hoogbegaafde kind

Opvoeden is een uitdagende taak en bij hoogbegaafde kinderen komen daar vaak extra uitdagingen bij. Deze kinderen hebben een sterke wil, een groot rechtvaardigheidsgevoel en verlangen naar autonomie. Wat betekent dat regels vaak extra weerstand oproepen. Maar hoe creëer je een omgeving waarin regels zijn en ze worden nagekomen, zonder dat het aanvoelt als een […]

Lees het artikel